Aquesta història arrenca al costat del mar. Comença a la Mediterrània (Menorca) i continua a l’Atlàntic (Cadis), on Joan Manuel Serrat i Joaquín Sabina escriuen a quatre mans les cançons de La orquesta del Titanic, el disc de la seva segona i última gira conjunta per terres americanes. Però, l’origen de la pel·lícula es remunta diverses dècades enrere, quan els dos artistes van descobrir aquell continent, amb el qual mantenen una llarga història d’amor.
Serrat viatja per Amèrica Llatina des de fa 45 anys. Va ser exiliat a Mèxic quan la dictadura franquista va ordenar la seva persecució, i a l’Argentina i Xile segueix viu el record del compromís del Nano contra els règims militars que el van declarar persona no grata. Sabina va arribar més tard a Amèrica. La seva poesia, el seu poder de seducció i la seva actitud canalla arriben a un públic que abasta diverses generacions. A Argentina, canta amb la força d’un rocker, o el sentiment d’un tanguero. A Mèxic, els mariachis i les orquestres de poble canten Y nos dieron las 10 sense saber que la va escriure Sabina.
“El símbolo y el cuate” és un viatge amb dos artistes diferents i còmplices a través d’un continent que ha viscut i viu grans canvis, i en el qual han tirat arrels més profundes que al seu poble.
Serrat és el símbol per a tota una generació, que el venera com un referent. Sabina és una altra cosa. És el cuate, aquesta paraula tan mexicana que descriu l’amic, el col·lega, el còmplice.
Una pel·lícula de | FRANCESC RELEA |
Una producció de | WHAT’S UP DOC – LASTOR MEDIA |
En coproducció amb | TVE |
Amb el suport de | CANAL+ |
Escrit i dirigit per | FRANCESC RELEA |
Productors | ISABEL JUBERT, TONO FOLGUERA |
Productor executiu | FRANCESC RELEA |
Productor executiu TVE | ANDRÉS LUQUE |
Directors de fotografia | CARLOS CARCAS, CARLES MESTRES |
Directora de producció | AGNÈS BATLLORI |
Ajudant de producció | ANNA LORENZO |
Muntatge i post-producció de video | CARLOS PRIETO |
Disseny de so | JUAN SÁNCHEZ “CUTI” |
Correcció de color | THIAGO QUADRADO |
Grafisme | ADRIANA PERÓN |